Instagramilla on ollut takanaan muutama hyvin kiireinen viikko, jotka ovat sisältäneet lukuisia virallisia tuotelanseerauksia sekä uusia testattavia ominaisuuksia, joten mukana pysyminen on ollut haastavaa. Jos sinusta tuntuu samalta etkä ole varma, mitä kaikkea uutta sovellukseen on tullut, tämä kirjoitus on sinulle.
Tässä Instagramin tuoreimmat ja merkittävimmät uudet ominaisuudet, miten ne toimivat ja miksi ne ovat tärkeitä mainostajille.
On hyvä mainita, että koska kyseessä ovat uudet ominaisuudet, eivät kaikki ominaisuudet ole välttämättä vielä saatavilla jokaisella tilillä. Paljon uutta on kuitenkin tullut ja tulossa, joten hypätään niiden pariin!
Muutos kohti sosiaalisempaa mediaa
Instagram kertoi aikaisemmin kesällä, että sen algoritmi suosii sisällön jaettavuutta ja vuorovaikutteisuutta enemmän kuin muita metriikoita, joita perinteisesti on pidetty sometekemisen kulmakivinä (tykkäykset, kommentit, videokatselut). Instagram onkin viimeisten päivitysten myötä tuonut uusia ominaisuuksia, joilla kannustetaan käyttäjiä vuorovaikutukseen.
Uusin ja ehdottomasti mielenkiintoisin ominaisuus, jonka käyttöönotolta odotan paljon, on tarinoihin ilmestynyt kommentointimahdollisuus. Käyttäjät voivat yksityisviestien lähettämisen, jakamisen ja tykkäämisen lisäksi jatkossa myös kommentoida tarinoita julkisesti. Tarinoihin lisätyt kommentit näkyvät tarinan alalaidassa.
Instagram on jo aikaisemmin yrittänyt kannustaa käyttäjiä julkisempaan keskusteluun, koska tiedetään, että Instagramin käyttäjät jakavat enemmän tarinoita ja lähettävät enemmän yksityisviestejä kuin jakavat sisältöä uutissyötteeseen ja kommentoivat julkisesti. Esimerkiksi alkuvuodesta 2023 lanseeratut yksityisviestien yläpuolella näkyvät “statuspäivitykset” (virallisesti Notes) kannustavat käyttäjiä keskustelunaloituksiin. Nämä viestit ovat laajentuneet, ja käyttäjät voivat nyt jättää myös muuhun Instagram-sisältöön viestejä läheisille ystävilleen. Instagram on raportoinut, että nuoremmat käyttäjät käyttävät statuksia 10 kertaa enemmän kuin vanhemmat käyttäjät.
Hyvästit neliömuotoiselle sisällölle
Instagramin profiilit ovat saamassa uuden ilmeen, kun alusta on alkanut testaamaan versiota, jossa neliömuotoiset kuvat korvataan vertikaalisilla kuvilla. Muutosta on valmisteltu taustalla jo vuodesta 2022, ja syy sen taustalla on selvä: neliömuotoinen profiilinäkymä toimi silloin, kun Instagramiin pystyi lataamaan pelkkiä neliökuvia, mutta nykyään suurin osa Instagramiin ladattavasta sisällöstä on pystysuuntaista. Oli kyseessä sitten 4:5-kuva tai 9:16-video, sen rajaaminen neliöksi ei ole usein kovin imartelevaa.
Vaikka tässä kohtaa moni mainostaja saattaa panikoida, miltä heidän profiilinsa tulee näyttämään, kun se on suunniteltu neliöiden muotoiseen uutissyötteeseen, Instagram on ottanut pystymuotoisen näkymän käyttöön jo Reels-välilehdellä käyttäjien profiilissa, ja muutos tulee muistuttamaan tätä hyvin pitkälti.
Karusellien uusi elämä
Instagramin karusellit näkivät ensimmäistä kertaa päivänvalon vuonna 2017, joten olikin jo korkea aika antaa niille muodonmuutos. Instagram pisti karusellit kertaheitolla uusiksi ja toi käyttäjille kerralla useamman ominaisuuden käyttöön:
Instagram on pikkuhiljaa testaillut pidempien karusellisisältöjen toimivuutta. Ensin maaliskuussa karuselleihin pystyi lisäämään 15 kuvaa tai videota, aikaisemman 10 sijasta, ja nyt vihdoinkin Instagram on laajentanut karusellit 20 kuvaan tai videoon.
Karuselleihin on Instagramissa voinut jo pitkään julkaista sekä neliö- että pystymuotoista sisältöä, mutta Instagram on vihdoin mahdollistanut käyttäjille usean samanaikaisen kuvasuhteen sisällön lisäämisen karuselliin. Yhdessä nämä muutokset varmasti lisäävät käyttäjien halua julkaista karusellimuotoista sisältöä. Mainostajien on hyvä huomioida, että toistaiseksi näiden luominen mainonnassa tai nostaminen mainontaan (boostaaminen) ei ole mahdollista teknisistä syistä.
Sisäisen testauksen jälkeen Instagram on julkistanut uuden testiominaisuuden: yhteiset karusellit. Käyttäjät voivat antaa muille käyttäjille mahdollisuuden lisätä kuvia, jotka näkyvät saman sisällön jatkeena. Brändimainostajille tämä tuo mielenkiintoisia mahdollisuuksia, esimerkiksi siihen, miten tätä voisi hyödyntää UGC-sisällöntuotantoon.
Toistaiseksi nämä muutokset koskevat vain orgaanisesti julkaistavaa sisältöä, mutta mainostajat jäävät varmasti mielenkiinnolla odottamaan, milloin ne laajenevat myös mainonnan puolelle.
Aino Mäki
Paid Social Lead
Kinesso