Syksyllä 2024 Helsinkiin on tullut ja on tulossa useita uusia ulkomainosvälineitä eri toimijoilta. Kaikki toimijat panostavat vahvasti digitaalisiin ratkaisuihin, jotka takaavat laajan peiton ja korkean huomioarvon.
Outshine
Outshine on nopeuttanut digitaalisen ulkomainonnan verkostonsa asentamista, ja näyttöjen asennus on aloitettu Helsingissä elokuussa 2024 alkaen. Lisää pintoja asennetaan jatkuvasti, mikä tuo uudenlaisia mahdollisuuksia digitaaliseen ulkomainontaan vilkkailla alueilla. Syyskuussa uutuuspintoja on jo 195 kappaletta ja verkostosta tulee ensi vaiheen valmistuttua 444 digipinnan laajuinen.
Meks (Keskisuomalainen Oyj)
Meks on aloittanut massiivisen digitaalisen ulkomainonnan verkoston rakentamisen Helsinkiin. He asentavat yhteensä 225 uutta digitaalista näyttöä, joista 55 sijaitsee vilkkailla liikenneväylillä ja 170 esikaupunkialueilla. Tämä laajennus valmistuu vuoden 2025 alkuun mennessä ja muokkaa kaupungin kaupunkikuvaa entistä digitaaliseen suuntaan
JCDecaux
JCDecaux on laajentanut erityisesti digitaalisia ulkomainosratkaisujaan. Esimerkiksi “Digi Helsinki” -verkosto kattaa keskeiset ja vilkkaat sijainnit, kuten metroasemat ja joukkoliikenteen solmukohdat. JCDecaux on myös vahvistanut “Abribus”-julistepintojaan, jotka sijaitsevat vilkkaasti liikennöidyillä alueilla, kuten joukkoliikenteen pysäkeillä, kauppojen läheisyydessä sekä kaupunkien keskustoissa. Lisäksi “Digi Exclusive” tarjoaa huippupaikoilla digitaalisia näyttöjä, jotka takaavat brändin näkyvyyden Helsingin keskustassa.
Clear Channel
Clear Channel puolestaan on tuonut uusia “City” mainospintoja, jotka yhdistävät kaupunkien kadut ja kauppakeskukset yhteen laajasti tavoittavaan verkostoon. Nämä pinnat tavoittavat kaupunkilaiset tehokkaasti niin ulkotiloissa kuin sisätiloissa. Lisäksi Clear Channel on kehittänyt “Panorama”-verkostoaan, johon kuuluu suuret LED-näytöt keskeisillä paikoilla, kuten valtaväylien ja kaupallisten keskittymien läheisyydessä. Nämä pinnat tarjoavat erityisesti isoille brändeille näkyvyyttä näyttävillä digitaalisilla ratkaisuilla.
Nämä uudistukset ja teknologiat tuovat merkittäviä parannuksia ulkomainonnan tavoittavuuteen ja tarkkuuteen- paremmalla tavoittavuudella, peitolla ja kohdennetummalla viesteillä.
Huomioitavaa, että uudet mainospinnat voivat tarjota enemmän näkyvyyttä, mutta koska mainostajat kilpailevat uusista huippupaikoista, tämä voi lisätä kysyntää ja nostaa hintoja, erityisesti paikoissa, joissa on korkea liikenne ja tavoittavuus.
Yleisömittaus 2025
Suomen ulkomainosmarkkinan suurimmat toimijat ovat käynnistäneet 2024 uuden reaaliaikaisen ulkomainonnan yleisömittaushankkeen. Järjestelmä mittaa ulkomainonnan yleisöt, mikä tuo lisää läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta mainoskampanjoiden suunnitteluun ja optimointiin vuonna 2025. Hanke on käynnistynyt syksyllä 2024.
IPG Mediabrands seuraa aktiivisesti ulkomainonnan tilannetta ja kehitystä. Olemme myös mukana IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmässä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Marja Uski
Business Director @ Initiative Finland | Head of MAGNA