Pohjoismaiden kattavimman vähittäiskaupan tutkimuksen julkaisu tapahtui yhteistyössä Alma Median kanssa Alma Talk -tilaisuudessa 22.5.2024. Tutkimusta on tehty Suomessa vuodesta 2015 alkaen, ja edelliskierrokseen (kevät 2022) verrattuna kulutuskäyttäytymisessä on tapahtunut osin hyvinkin merkittäviä muutoksia.
- Maailmantilanteen epävakaus näkyy kuluttajien luottamuksessa, joka on ennätyksellisen matalalla tasolla. Se heijastuu suoraan päätöksenteon epävarmuuteen ja hankinta-aikeiden lykkääntymiseen. Kuluttajien katse on tällä hetkellä enemmän omassa taloudessa ja lyhyessä aikavälissä sen sijaan, että mietittäisiin suurempia kokonaisuuksia. Siksi esimerkiksi vastuullisuuden merkitys ostopäätöksissä on ollut nyt laskussa.
- Epävarmuus omasta taloudellisesta tilanteesta heijastuu myös siihen, että valmius osamaksuostamiseen on selvästi kasvussa. Monelle se on tällä hetkellä pakon sanelema tilanne.
- Nyt on tapahtunut selkeä vastareaktio korona-ajan ajaman verkkosiirtymän jälkeen. Fyysiset myymälät vetävät taas vahvasti puoleensa, ja niiden rooli on jopa suurempi kuin mitä se oli juuri ennen koronapandemiaa. Fyysisissä myymälöissä asioivat mieluiten Generation Z ja Boomerit, mutta syyt taustalla ovat näillä ryhmillä erilaisia. Nuoremmille fyysisissä kaupoissa ostosten tekeminen on usein sosiaalinen tapahtuma, vanhemmille se on taas historiassa opittu tapa.
- Kun ostoksiin haetaan inspiraatiota, on internet tähän ykköslähde. Mutta myös tässä kohtaa internetin ja fyysisten myymälöiden ero on kaventunut ja kivijalkakauppojen merkitys vahvistunut.
- Jos inspiraatiota tai tietoa ostoksiin liittyen haetaan netistä, on jälleenmyyjän syytä pärjätä hakukonenäkyvyydessä. Tähän liittyen on toki oltava löydettävissä, mutta myös Top-of-Mind-tunnettuuden on syytä olla hyvällä tasolla.
- Kuluttajan ostokokemusta parannetaan tehokkaimmin antamalla hänelle mahdollisimman hyvä tuki sille, että hän vakuuttuu olevansa tekemässä oikeaa ostopäätöstä. Fyysisissä myymälöissä tämä tarkoittaa asiantuntevien myyjien määrän lisäämistä. Verkkokaupassa tämä tarkoittaa kuluttajien tai asiantuntijoiden antamien tuotearvioiden esittämistä.
- Kuluttajan ostopolusta on poistunut muutama mutka. Tämä tarkoittaa sitä, että ostopolku halutaan yhä useammin viedä alusta loppuun siinä kanavassa, mistä se aloitettiin. Puhtaasti verkossa läpiviety ostoprosessi ei ole viimeisen kahden vuoden aikana kuitenkaan kasvanut, vaan kasvu on tapahtunut erityisesti siinä joukossa, joka sekä tutustuu tuotteisiin fyysisessä myymälässä että ostaa tuotteen sieltä. Tämän ryhmän koko on yli kaksinkertaistunut, ja viimeksi yhtä korkeissa lukemissa oltiin vuonna 2017.
Voit käydä katsomassa lanseeraustilaisuuden taltioinnin osoitteessa:
Tai hakea julkaisutilaisuudessa esitetyn materiaalin itsellesi osoitteesta:
https://kuulas.fi/uncategorized/retail-buying-study-on-taalla-taas/
Tämä kaikki on kuitenkin vasta yleistasolla tehtyä kevyttä pintaraapaisua. Vielä paljon syvemmälle pääsemme, kun tarkastelemme samoja ja lisäksi lukuisia muita ulottuvuuksia kategoriakohtaisesti, sillä käyttäytyminen voi vaihdella kategorioiden välillä suurestikin. Lisäksi kategorioittain perehdymme myös eri jälleenmyyjien ja eri tuotemerkkien suoriutumiseen.
Vuoden 2024 tutkimuksessa tutkitut kategoriat olivat:
- Autot
- Huonekalut
- Kauneus ja terveys
- Kodinkoneet
- Kuluttajaelektroniikka
- Leikkikalut
- Optikkoliikkeet
- Päivittäistavarat
- Rakennustarvikkeet
- Sisustus- ja keittiövälineet
- Urheilu ja ulkoilu
- Vaatteet ja jalkineet
Jos olet kiinnostunut siitä, miltä tilanne juuri omassa kategoriassasi näyttää, ole yhteydessä joko omaan yhteyshenkilöösi IPG Mediabrandsillä, tai suoraan teemu.putto@kuulas.fi.