Kantarin TNS Ad Intelligencen mediamainonnan muutosmittarin mukaan maaliskuussa mediamainonnan määrä laski -13,7 % edellisvuoteen verrattuna. Näin alas maaliskuun mediamainonta ei mennyt edes koronavuosina. Maaliskuussa ainoastaan elokuvamainonta kasvoi, kaikissa muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni viime vuoteen verrattuna.
Kumulatiivisesti tammi-maaliskuu näyttää myös laskusuuntaiselta.
Mediamainonnan määrä laski -5,9 % verrattuna edellisvuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Kumulatiivisesti vain televisio kasvatti mainontaansa. Vaikka verkkomainonta oli myös laskussa, video jatkaa kasvuaan – Outstream video kasvoi kumulatiivisesti +19,8 % ja instream video +16,5 %. Pitkään jatkunut ulkomainonnan kasvu on pysähtymässä. Kumulatiivisesti ulkomainonta oli tammi-maaliskuussa -5,2 % pienempi kuin 2024 vastaavana ajankohtana 2023.
Toimialoista kosmetiikassa oli suurin kasvu ja rakennusalalla suurin lasku, niin maaliskuussa kuin kumulatiivisestikin.
Tämän vuoden tammi-maaliskuun mediapanostukset ovat vain 3,5 % suuremmat kuin koronavuonna 2021.
IPG Mediabrandsin tiedonkeruu – ja mediaennustamisyksikkö MAGNA ennustaakin kylmää kyytiä tämän vuoden mediamainonnalle, sen jäävän reilusti pakkasen puolelle verrattuna viime vuoteen.
Lisätietoja asiakasvastaavaltasi tai Marjalta: marja.uski (at)mbww.com
Marja Uski
Business Director @ Initiative Finland | Head of MAGNA