Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmiä on saatavilla laajasti. Lisäksi mainosinventaarin laatuun ja formaattien standardoimiseen on panostettu entistä enemmän. Kokosimme yhteistyössä RTL AdAlliancen kanssa oheisen koosteen pelimainonnasta.
Pelimainonnassa bränditurvallisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Mobiilipeleissä suljettu mainosympäristö luo jo automaattisesti bränditurvallisen tilan mainostajille, jolloin ei ole vaarana näkyä esimerkiksi epäsopivan uutisoinnin yhteydessä.
Pelimainontaan pätevät lähtökohtaisesti täysin samat lainalaisuudet kuin muihinkin instream ympäristöihin. Pelimainonnassa mainonnan muistettavuus, eli Ad recall, on varsin korkea (66–70 %). Muistettavuus pohjautuu siihen, että pelatessa ollaan keskittyneitä ja rentoutuneita, usein pelaaminen korostuu vapaa-ajalla ja myös useita kertoja päivässä. Tästä syystä pelimainonta on oiva lisä muuhun videomainontaan perinteisten videoverkostojen lisäksi.
Gaming mainonnassa voidaan yhtä lailla ajaa sekä taktista materiaalia että toteuttaa brändillistä mainontaa. Relevanteimmat mittarit videomainonnan puolella pätevät myös pelimainontaan, kuten loppuunkatseluprosentti (VTR/VCR %) sekä yhden loppuun katselun hinta (CPCV). Pelimainonta on myös suhteellisen edullista verraten muihin mainospaikkoihin, etenkin videomainonnan puolella, joten kustannustehokas tavoittavuus on ehdottomasti yksi tämän ympäristön vahvuuksista.
Mainospaikat
Peliympäristössä on mahdollista tehdä video-, display- ja audiomainontaa, joten kampanjoissa voidaan hyödyntää monenlaisia materiaaleja ja kampanjatavoitteita. Suomen markkinalla eniten hyödynnetty formaatti videomainonnan osalta on rewarded instream, jota voi ostaa PMP (Private Market Place) diilien kautta ohjelmallisesti. Rewarded instream mainosformaatissa voi mainosvideon katsomalla jatkaa peliä. Ideana on se, että käyttäjä tekee itse valinnan haluaako katsoa mainoksen, jolloin mainosta ei niin sanotusti pakoteta käyttäjän ruudulle. Tämä on oleellinen tekijä vaikuttamaan siihen, että pelaaja katsoo mainoksen kokonaisuudessaan.
Pelimainontaa mainosympäristönä ei kannata rajata liian kapeakatseisesti vain pelaamiseen liittyvään viitekehykseen, jossa ainoastaan pelialan toimijat tai sidosryhmät ovat relevantteja. Samaan tapaan kuin 30–64-vuotias nainen tavoitetaan uutismedioissa, voidaan sama henkilö tavoittaa myös mobiilipelien yhteydessä samalla aineistolla. Peliympäristöjen vahvuutena on ehdottomasti laajentaa kampanjan tavoittavuutta yli perinteisten mediaympäristöjen. Suositus olisi siis ehdottomasti lisätä pelimainontaa osaksi media mixia. Pelimainonnalla voidaan rakentaa tehokkaasti kohtaamispisteitä niihin hetkiin, joissa muut videopalvelut eivät ole yhtä relevantteja. Erityisesti gaming videoformaateilla saadaan kampanjalle kustannustehokkaita loppuun katseluita bränditurvallisessa ympäristössä.
Myös tulevaisuuden näkymät ovat valoisat pelimainonnassa, sillä pelimainonta on yksi trendaavimmista mainosympäristöistä maailmassa. Pelinkehittämisestä on tullut yksi harrastus muiden joukossa, joten globaalisti tarkasteltuna mistään hetken trendistä ei ole kyse. Suomen markkinalla kiinnostus on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja inventaarin potentiaalia aletaan ymmärtää myös laajemmin. Toki vie vielä aikaa ennen kuin uusi ympäristö on niin sanotusti valtavirtaa. Voimme todeta viimeisimpien kampanjakokemusten perusteella, että pelimainonta on todella täynnä loistavia mahdollisuuksia, ja olemme saaneet kattavia tuloksia pelimainonnan parista. Näitä mahdollisuuksia suosittelemme hyödyntämään enemmän!
Nina Nordman
Addressable Planner
Kinesso