Kanavia ja tapoja mainostaa digitaalisesti on huikea määrä, ja harvoin yksi kanava riittää tavoittamaan kaikki palveluistasi kiinnostuneet asiakkaat. Vuonna 2024 markkinoinnin onkin oltava monikanavaista ja kanavavalinnat kannattaa tehdä kohderyhmä ja tavoite mielessä.
Siirryttäessä vuoteen 2024, Instagram ja Facebook pitävät pintansa suosituimpina sosiaalisen median kanavina, ja lyhytvideoistaan tunnettu TikTok tulee jatkamaan myös tulevana vuonna nousuaan. LinkedIn pysyttelee ammatillisesti käytetyimpänä kanavana. X:n (ent. Twitter) tulevaisuus yritysten markkinointistrategioissa on epävarma, etenkin jos massojen vetäytyminen alustasta jatkuu. Samaan aikaan, pystytään näkemään, että tekstipohjainen some on herättänyt kiinnostusta, kun viime vuoden lopulla Euroopassa vihdoin käyttäjien saataville tullut Threads on vetänyt ihmisiä puoleensa.
Polttavimmat kysymykset sosiaalisen median pelikentältä kuuluvat, ja jää nähtäväksi, että kiinnostaako tekstipohjainen viestintä tarpeeksi ja millaisia sovelluksia ja sisältöjä haluamme jatkossa kuluttaa ja mihin sisältöön koukuttumme. Vuosi alkaa siis jännittävissä merkeissä, ja tuleva vuosi tulee varmasti tuomaan tullessaan uusia niche-somealustoja, saatamme myös nähdä miltä fediversumien tulevaisuus voi näyttää. Metan lanseerattua vuoden lopussa maksullisen version palvelustaan, moni on alkanut pohtimaan mitä tämä merkitsee ja moni kuluttaja pohtii, onko tulevaisuudessa valmis maksamaan somepalveluiden tai sosiaalisen median vaikuttajien sisällöistä, jos he siirtyvät maksumuurien taakse.
Tekoäly vahvistaa jalansijaansa
Tekoäly eli AI ei ole enää pelkkä muotisana, vaan se on jo nyt mullistanut tapamme tuottaa ja kuluttaa tietoa. Jokaisella meistä on kokemusta Chat GPT:n kaltaisten työkalujen käyttämisestä, ja tekoäly on tullut lähemmäs elämäämme. Tuleva vuosi tuo mukanaan yhä enemmän käyttömahdollisuuksia tekoälylle, jolla voidaan paitsi personoida käyttökokemusta, myös optimoida sisällöntuotantoa ja tehostaa mainontaa.
Somealustojen lanseeraamat tekoälyassistentit antavat sisältösuosituksia, kuten esimerkiksi Metan tekoälyassistentti antaa Reelsien kautta sisältösuosituksia tulevalle ulkomaan matkalle tai Snapchatin My AI vastaa käyttäjien kysymyksiin ja mahdollistaa jo joissain maissa maksettujen hakutulosten tarjoamisen.
Tekoälyn rooli sisällöntuotannossa tulee entisestään korostumaan. Automaattinen tekstintuotanto ja työkalut kuvien ja videoiden luomiseen ja käsittelyyn, lisääntyvät some-alustoilla. Mainonnan ammattilaisten työtä helpottaa, kun eri kuvasuhteiden kuvia voidaan räätälöidä yhdestä materiaalista napin painalluksella ja verkkokaupan tuotekuvia voidaan elävöittää taustakuvilla. Algoritmit parantavat toimintaansa ja keräävät tietoa käyttäjien toiminnasta niin somealustan sisällä kuin verkossa, jotta ne voivat tarjota yksilöllisiä sisältöjä. Niiden avulla jokainen sosiaalisen median käyttäjä saa ainutlaatuisen ja räätälöidyn käyttäjäkokemuksen.
Sosiaalisen median rooli hakukoneena
Yhä useammat kuluttajat kohtelevat sosiaalista mediaa hakukoneena ja hyödyntävät sitä tiedonhakuun etsiessään uusia tuotteita ja brändejä ja kokemuksia niistä. Ihmiset haluavat yhä enemmän autenttista ja nopeasti selattavaa sisältöä, johon sosiaalinen media vastaa perinteisiä hakukoneita paremmin, ollessaan niitä interaktiivisempi ympäristö, kun käyttäjä voi selata nopeasti useita aiheeseen liittyviä videoita ja kuvia, kysyä, kommentoida ja lukea myös muiden käyttäjien kommentteja aiheesta.
Sosiaalisen median rooli hakukoneena tulee korostumaan tulevana vuonna, ja sosiaalisen median hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu. Jotta saat siitä kaiken irti, kannattaa luonnollisesti kiinnittää huomiota relevanttien hakusanojen ja hashtagien hyödyntämiseen sisällöissä, jotta varmistat yrityksesi löydettävyyden ja pystyt vastaamaan kuluttajien hakuihin hakutuloksissa. Koska käyttäjien tuottama sisältö koetaan monesti luotettavammaksi kuin yritysten oma sisältö, on hyvä huolehtia siitä, että myös käyttäjien ja vaikuttajien tuottama sisältö nousee esiin hakutuloksissa. Siinä missä äänihakujen yleistymistä on jo pitkään povattu, tuleva vuosi tulee tuomaan niitä yhä vahvemmin esiin ja ehkä tulevaisuudessa myös sosiaalisessa mediassa käyttäjät voivat etsiä informaatiota ääniassistenttien avulla.
Sisällön aitous ja rehellisyys – käyttäjät kaiken keskiössä
Käyttäjien luoma sisältö eli user generated content (UGC) on aitoa ja rehellistä sosiaalisen median käyttäjien itsensä luomaa sisältöä, se voi olla vaikuttajien tuotesuosituksia, mutta ihan tavallisten somekäyttäjien julkaisemia arvioita tai vinkkejä. Yrityksille ne tarjoavat paitsi hyvää ansaittua näkyvyyttä, mutta niitä voi – ja kannattaa – myös hyödyntää somemainonnassa.
Yleisesti vuonna 2024 brändien sisällöiltä toivotaan enemmän autenttisuutta ja elämänmakuisuutta, eivätkä silotellut kiiltokuvat pelkästään riitä puhuttelemaan kuluttajia. Jos et vielä ole ehtinyt, niin pohdi miten voisit hyödyntää UGC:tia sisällöntuotannossa. Käyttäjien tuottamat sisällöt sopivat monesti paremmin kanavan luonteeseen olleessaan sinne suunniteltuja. Tuo siis käyttäjät ja vaikuttajat sisällön keskiöön ja hyödynnä heidän ominainen tapansa puhutella yleisöään.
Videoiden viehätys ei vähene
Videoiden rooli markkinoinnissa tulee jatkamaan kasvuaan. Tämä näkyy somekanavien kehittymisessä ja siinä, miten eri alustat tuovat uusia videosisältöjä tarjoavia formaatteja tarjolle (kuten YouTube Shorts, Facebook ja Instagram Reels), mutta myös suosivat algoritmeissaan videosisältöä tuottavia käyttäjiä.
Lyhyt ja vertikaalisuuntainen video säilyttää suosionsa, joka näkyy TikTokin jatkuvassa kasvussa, mutta myös pitkät videosisällöt nousevat esiin. Livestriimit ja pitkät jopa kymmenien minuuttien mittaiset videot (kuten Hilton hotelliketjujen viraaliksi mennyt 10 minuutin video) keräävät suosiota. Vuonna 2024 trendaavan videon sisältö voi olla lähes mitä vain, kunhan se koukuttaa ja houkuttaa katsojan. Tulevan vuoden trendinä tulee näkymään entistä paremmin suunniteltuja ja brändättyjä videosisältöjä, joiden pituus vaihtelee.
Muista ainakin nämä vuonna 2024
- Sosiaalisen median murros jatkuu. Se ei tarkoita, että kaikkeen tarvitsisi lähteä mukaan, mutta hyödynnä kohderyhmäsi kannalta sopivat paikat heidän tavoittamiseensa, ja kokeile uusia kanavia rohkeasti. Sosiaalisen median markkinointi on parhaimmillaan, ollessaan monikanavaista.
- Hyödynnä tekoälyä markkinoinnin apurina ja muista, että AI on ennemmin ystävä, kuin vihollinen ja se pääasiassa helpottaa ja rikastaa työtämme ja mahdollistaa keskittymisen muihin asioihin, joissa ihmistä tullaan vielä tulevaisuudessakin tarvitsemaan.
- Hyödynnä sosiaalisen media hakukoneoptimointia. Varmista yrityksesi sisältöjen löydettävyys ja lisää näkyvyyttä käyttäjien hakutuloksissa.
- Ota vaikuttajat ja asiakkaasi mukaan sisällöntuotantoon, löydä oma tapasi tehdä autenttista ja viihdyttävää sisältöä.
- Videosisällöt hallitsevat, ota ne viimeistään nyt osaksi sisältöstrategiaasi ja löydä oma tapasi tuottaa videosisältöä, jolla saat käyttäjät sitoutettua sisältöihin.
Aino Mäki
Paid Social Lead
Kinesso