Suomalaisten reaktiot viinin myynnin vapautumiseen

Apr 26, 2024 | Uutiset

IPG Mediabrands -konserniin kuuluvat tutkimustoimisto Kuulas Helsinki ja mediatoimisto Virta UM toteuttivat keväällä 2024 tutkimuksen, jossa tarkasteltiin suomalaisen viininkäytön nykytilaa.

Mutta tutkimuksen erityinen painopiste oli siinä, mitä markkinalla tapahtuu, mikäli viinin myynti asteittain vapautettaisiin, ja miten eri kuluttajaryhmät tähän reagoisivat. Yleinen kulutuskäyttäytyminen toimii tähän lähinnä taustatietona.

Haastattelimme tutkimukseen yli 1 600 suomalaista, ja syvennyimme erityisesti 1 000 aktiivisen viininostajien näkemyksiin.

Tutkimuksen perusteella suomalaiset viininostajat voidaan jakaa neljään eri segmenttiin: “hintaa tuijottavat”, “suositteluun nojaavat”, “laatuun panostavat” ja “vastuullisuutta korostavat”. Nämä segmentit ovat kooltaan ja rahalliselta arvoltaan hyvin erilaisia. Ne eroavat toisistaan huomattavasti myös sen suhteen, mistä he myynnin vapautumisen myötä haluaisivat jatkossa viininsä ostaa. 

Tutkimus kertoo meille, että noin 8 % viinien tulo ruokakauppoihin ei tule viinimarkkinaa mullistamaan, vaikka se toki jonkin verran viinien myyntiä ruokakaupassa lisäisi. Sen sijaan, jos kaikki miedot viinit vapautuisivat ruokakaupoissa myytäväksi, voisi luvassa olla mielenkiintoinen markkinan kahtiajako ruokakauppojen ja Alkon välillä. Molemmille olisi jatkossa tilausta, mutta selkeästi erilaisilla kulmilla ja tuotteilla.

Mutta kuka siirtyisi ruokakauppaan ja kuka pysyisi Alkossa? Millaisia tuotteita ja millaista palvelua eri ryhmille tulisi tarjota? Millaisilla markkinointiviesteillä eri ryhmiä puhutellaan ja millä medioilla heidät tehokkaimmin tavoitetaan?

Raportointi kuvailee suomalaisen viininkuluttajan nykykäyttäytymisen eri viinityyppien käytön ja käyttötilanteiden mukaan. Olemme selvittäneet myös esimerkiksi eri alkoholipitoisuuksien, pakkaustyyppien ja pakkauskokojen kiinnostavuuden. Mutta kaiken ytimessä tutkimuksessamme oli se, millä motiiveilla kuluttajat valitsevat viininsä ja viinin ostopaikkansa. Ja tämä kaikki tieto palvelee meitä erityisesti sen ymmärtämisessä, mitä Alkossa ja mitä ruokakaupassa pitää tehdä, jos viininmyynnissä halutaan menestyä. Tiedämme, mitkä asiat ovat jatkossakin Alkon vetovoimatekijöitä, ja millaisten tekijöiden kautta ruokakauppa ja ruokakaupassa viiniä myyvät tahot voivat vahvan jalansijan saavuttaa.

Raportointikokonaisuutemme koostuu neljästä erillisraportista:

  • Suomalaiset viininostajat
  • Myynnin vapautumisen jälkeen ruokakauppaa preferoivat kuluttajat
  • Myynnin vapautumisen jälkeen Alkoa preferoivat kuluttajat
  • Noin 8 % viineistä kiinnostuneet kuluttajat

Jos olet kiinnostunut tietämään lisää siitä, mitä suomalaiset viininostajat ajattelevat viinimarkkinasta nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, lisätietoja sinulle antaa:

Markus Rauramo
Account Director
040 484 6336
markus.rauramo@virtamedia.com