UUTISKIRJE 1/2024
MEDIAMAINONNAN MÄÄRÄ LASKI VUONNA 2023
Mediamainonnan määrä laski 2,4 % edelliseen vuoteen verrattuna, ollen 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023. Tiedot perustuvat Kantar Median kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.
Elokuva- ja ulkomainonta kasvoivat
Verrattuna vuoteen 2022 mainonnan panostukset kasvoivat vain elokuvamainonnassa (+26 %) sekä ulkomainonnassa (+9 %). Ulkomainonnan kasvu on tullut pääsääntöisesti digitaalisista välineistä.
Verkkomedialla suurin osuus
Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (52,7 %).
Printtimedialla edelleen suurin osuus
Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, printtimedialla on edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (26,3 %).
Radiolla voimakkaimmin kasvava digitaalinen media
Radio oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+44,9 %).
Kantar Median Mediamainonnan muutosmittari, joka pitää sisällään vain kotimaiset mediat, osoittaa, että mainospanostusten väheneminen on ollut vieläkin suurempi, -4,1 %, päätyen 783 miljoonaan euroon.
Mediamainonta 2023 – MAGNA Global
IPG Mediabrandsin maailman johtavan tiedonkeruu- ja mediaennustamisyksikön MAGNA Globalin mukaan maailman mainospanostuksista (pl. Kiina) 56 % kaikista panostuksista keskittyy kolmelle globaalille jätille: Google, Meta ja Amazon.
Suomen mediapanostukset 2023
MAGNAn laskelmien mukaan Suomen 2023 mediapanostukset olivat 1 559 miljoonaa euroa, ja kasvua vuoteen 2022 oli 1 %. MAGNA arvioi maltillista kasvua Suomen mediapanostuksille vuodelle 2024, +2,3 %.
Online-median osuus
MAGNAn arvion mukaan Suomen mediapanostuksista 58,6 % keskittyi online-mediaan. Tämä ennuste on suurempi kuin Kantarin Median arvio. MAGNA ennustaa Suomen online-mainonnan osuuden nousevan lähes 70 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä.
Globaalit jätit jyräävät Suomessakin
Google, Meta ja Amazon hallitsevat maailman mainosmarkkinoita, ja tämä trendi näkyy myös Suomessa. Suomessa sosiaalinen media on ylikorostunut muuhun maailmaan verrattuna, MAGNAn arvion mukaan Suomen verkkomedian panostuksista 40,6 % on sosiaalista mediaa, kasvua 9,3 % verrattuna edellisvuoteen.
Videomainonta on kasvussa Suomessa (+8,8 %), mutta verrattuna globaaliin ja eurooppalaiseen tasoon, videopanostukset ovat vielä alikorostettuina.
Lisätietoja omalta asiakasvastaavaltasi tai Marjalta (Head of MAGNA) marja.uski(at)mbww.com